Represented by / représenté par
Galerie Hugues Charbonneau [Montreal, Canada]
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About my work


My artistic practice lies in the decoding of community movements and the manifestations of their struggles. My artistic commitment, informed by research and the free association of ideas, aims to examine what has existed for too long on the periphery of the dominant historical discourses: the counter-culture, the vernacular imagery of Quebec, queer experiences, class consciousness, or eco-fiction. The references that challenge me are those that drive us to rethink our relationship to the main social, cultural and economic narratives. Furthermore, I see creation as a tool of interpretation where the gap between reality and its fantasmatic transcription formulates a desire for active transformation of the world.

This approach is materialized through my works, which reveal themselves as hallucinated accounts of humanity, blurred by the filters of our subjective and often contradictory individualized experiences. My practice sometimes takes the form of curated installations; advocating for collaboration, hospitality, and solidarity. Certainly, these exchanges nourish and influence the materialization of my interdisciplinary works: collections, performances, sculptures, drawings, photographs, videos or textual works. The nature of my exhibitions exists in the logic of dialogue, where materialities and discourses combine to situate the artistic experience not only in the works exhibited, but also through the narrative of their existence. The exhibitions are defined by the conversations that occur there; creating a place for the projection of thought, a space conducive to critical reflection, narration and experimentation.

Recipient of grants from the Conseil des Arts et des Lettres du Québec, the Canada Council for the Arts and the Claudine and Stephen Bronfman Scholarship, and finalist for the Pierre Ayot Prize of the City of Montreal in 2016, my projects have been presented in solo and group exhibitions including Caravansérail, Rimouski (2019), Darling Foundry, Montreal (2019), Galerie Hugues Charbonneau, Montreal (2019/2018), Bikini, Lyon (2018), Diagonale, Montreal (2017), Bolit Center Contemporary Art, Girona, Catalunya (2017), Clark Center, Montreal (2016), Galerie des Étables Street, Bordeaux (2015), Christoph Merian Foundation, Basel, Switzerland (2015), Ve.Sch, Vienna, Austria (2014), the Couvent des Récollets, Paris (2012).

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À propos de mon travail


Ma pratique artistique réside dans le décodage de mouvements communautaires et des manifestations de leurs luttes. Mon engagement artistique, informé par la recherche et la libre association d’idées, vise à examiner ce qui a trop longtemps existé en périphérie des discours historiques dominants: la contre-culture, l’imagerie vernaculaire québécoise, les expériences queer, la conscience de classe ou l’éco-fiction. Les références qui m’interpellent sont celles qui nous poussent à repenser notre relation aux grands récits sociaux, culturels et économiques. Davantage, je conçois la création comme un outil d’interprétation où l’écart entre le réel et sa transcription fantasmatique formule un désir de transformation active du monde.

 Cette approche se matérialise à travers mes œuvres qui se donnent à voir comme des récits hallucinés de l’humanité, brouillés par les filtres de nos expériences individualisées, subjectives et souvent contradictoires. Ma pratique prend parfois la forme d’installations commissariées; en préconisant la collaboration, l’hospitalité et la solidarité. Assurément, ces échanges nourrissent et influencent la matérialisation de mes œuvres interdisciplinaires : collections, performances, sculptures, dessins, photographies, œuvres vidéos ou textuelles. La nature de mes expositions existe dans une logique du dialogue, où matérialités et discours concourent à situer l’expérience artistique non seulement dans les œuvres exposées, mais à travers le récit de leur existence. L’exposition est alors définie par les conversations qui s’y produisent; créant un lieu de projection de la pensée, un espace propice à la réflexion critique, à la narration et à l’expérimentation.

 Récipiendaire de bourses du Conseil des Arts et des Lettres du Québec, du Conseil des Arts du Canada et de la bourse Claudine et Stephen Bronfman, ainsi que finaliste pour le prix Pierre-Ayot de la ville de Montréal en 2016, mes projets ont été présentés dans des expositions individuelles et collectives notamment à Caravansérail, Rimouski (2019), à la Fonderie Darling, Montréal (2019), à la Galerie Hugues Charbonneau, Montréal (2019/2018), à Bikini, Lyon (2018), à Diagonale, Montréal (2017), au Bolit Centre Art Contemporani, Girona, Catalunya (2017), au Centre Clark, Montréal (2016), à la Galerie de la rue des Étables, Bordeaux (2015), à la Fondation Christoph Merian, Bâle, Suisse (2015). à Ve.Sch, Vienne, Autriche (2014), au Couvent des Récollets, Paris (2012).