23.06.2018 - 05.08.2018
… move or be moved by some ‘thing’ rather than oneself.
Guillaume Adjutor Provost, Adam Basanta, Adrienne Crossman, and Nadège Grebmeier Forget
Commissaires : Florence-Agathe Dubé-Moreau et Maude Johnson

Critical Distance, Toronto

… move or be moved by some ‘thing’ rather than oneself. est une exposition qui considère le commissariat et la chorégraphie comme des matériaux et des sujets. Rassemblant les œuvres de Guillaume Adjutor Provost, Adam Basanta, Adrienne Crossman et Nadège Grebmeier-Forget, l'exposition est organisée par Florence-Agathe Dubé-Moreau et Maude Johnson. Le titre, tiré d'une citation de la chorégraphe Yvonne Rainer, fait écho au désir des commissaires de remettre en question les potentialités des œuvres d'art ainsi que les contextes de présentation depuis l'instabilité transdisciplinaire.

… move or be moved by some ‘thing’ rather than oneself. examine les intersections entre les méthodes de création et de réflexion propres aux sphères commissariales et chorégraphiques. Dans le cadre de la discussion en cours sur la danse dans les musées, cette exposition répond spécifiquement en se désengageant du geste dansé. Il rassemble des artistes qui, d'une part, empruntent aux méthodologies commissariales et chorégraphiques; et qui, d'autre part, transforment les espaces multiples (physique, virtuel, social, politique, historique, etc.) et les temporalités de la galerie.

Cette exposition sonde les politiques générées ou renouvelées par ces deux approches lorsqu'elles sont (re)situées ensemble dans l'espace de la galerie. Quels potentiels performatifs émergeront de cette juxtaposition du commissarial et de la chorégraphie? La chorégraphie et le commissarait sont compris comme deux systèmes de transmission capables de révéler l'agencement des œuvres ainsi que la structure de l'exposition. Les outils d'analyse fournis par le commissariat et la chorégraphie peuvent-ils s'améliorer mutuellement et servir de cadres théoriques pour aborder sous un jour nouveau les relations entre les œuvres d'art, l'exposition et les publics?

Crédits photo : Toni Hafkenscheid. Courtoisie de Critical Distance.

Oeuvres exposées

Guillaume Adjutor Provost

Psyche wandering on a construction site, 2018
Sculpture multimédia
Acrylique, acier, aluminium, Raspberry Pi, mécanismes de montres, laine teinte, perles noires
Boucle vidéo, 9 min 7 s
44 x 71 x 44 cm

Courtoisie de la Galerie Hugues Charbonneau (Montréal)

Adam Basanta

Curtain (white), 2016
Installation sonore
160 paires d'écouteurs, acrylique, électronique
2 x 2 x 0,20 m.

Sectioning III, 2016
Installation sonore et multimédia
Acrylique, microphone, amplificateur,haut-parleur, électronique, scellant, silicone
Dimensions variables

Courtoisie de la galerie ELLEPHANT (Montréal)

Adrienne Crossman

Footnotes to a Queer Art Practice, 2018
Installation multimédia
Livres, cassettes VHS, objets imprimés en 3D, plexiglas gravé au laser, multiples d'artiste
Dimensions variables

Queer Still Life part 1, from the series Fear of a Queer Planet, 2016
Boucle vidéo, 1 min 30 s

Nadège Grebmeier-Forget

After Rendering on View (Betty Rowland meets Angela Aames), May 27, 2017.
Ce travail comprend: une intervention multiplateforme présentée sous la forme d'une sélection d'images et de vidéos d'archives réparties entre les différents canaux de communication de la CDCC (site Web, communiqué de presse, Instagram, catalogue, etc.); une réponse-image basée sur la discussion guidée entre les commissaires et les artistes publiée dans le catalogue; ainsi qu'une photographie à grande échelle installée sur le panneau d'affichage d'Artscape Youngplace sur Shaw Street, à l'extérieur de CDCC, et son «négatif» ou trace, dans le même format, apparaissant dans la galerie sous la forme d'un carré peint en rose sur la mur face au panneau d'affichage.

Rendering on View (Betty Rowland meets Angela Aames) est d'abord une performance créée par Nadège Grebmeier-Forget dans le cadre de l'installation Walls of Wind: The mirroring and rendering réalisée le 27 mai 2017, et créée dans le cadre de l'exposition de groupe I'm Only My Own organisée par Nicole Burisch et présentée du 21 avril au 10 juin 2017 chez OPTICA, Montréal.


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23.06.2018 - 05.08.2018
… move or be moved by some ‘thing’ rather than oneself.
Guillaume Adjutor Provost, Adam Basanta, Adrienne Crossman, and Nadège Grebmeier Forget
Curated by Florence-Agathe Dubé-Moreau and Maude Johnson

Critical Distance, Toronto

…move or be moved by some thing rather than oneself. is an exhibition that considers curating and choreography as materials and subjects. Bringing together the work of Guillaume Adjutor Provost, Adam Basanta, Adrienne Crossman, and Nadège Grebmeier Forget, the exhibition is curated by Florence-Agathe Dubé-Moreau and Maude Johnson. The title, taken from a quote by choreographer Yvonne Rainer, echoes the curators’ desire to question the potentialities of artworks as well as presentation contexts from the position of transdisciplinary instability.

… move or be moved by some thing rather than oneself. examines the intersections between methods of creation and reflection particular to curatorial and choreographic spheres. As part of the ongoing discussion on dance in the museum, this exhibition responds specifically by disengaging from the danced gesture. It gathers artists who, on the one hand, borrow from curatorial and choreographic methodologies; and who, on the other hand, transform the multiple spaces (physical, virtual, social, political, historical, etc.) and temporalities of the gallery.

This exhibition probes at the politics generated or renewed by these two approaches when (re)located together in the gallery space. What performative potentials will emerge from this juxtaposition of the curatorial and the choreographic? Choreography and curating are understood as two transmission systems able to reveal the agency of works as well as of the exhibition structure. Can the analytical tools provided by curating and choreography mutually enhance each other and be used as theoretical frameworks to address the relationships between artworks, exhibition, and publics in a new light?

Photo Credits : Toni Hafkenscheid. Courtesy of Critical Distance.

Artworks

Guillaume Adjutor Provost

Psyche wandering on a construction site, 2018
Mixed-media sculpture
Plexiglas, steel, aluminum, Raspberry Pi, unrepairable watches, dyed wool ornaments, black pearls
Video Loop, 9 min 7 s
44 x 71 x 44 cm

Courtesy of Galerie Hugues Charbonneau (Montréal)

Adam Basanta

Curtain (white), 2016
Sound installation
160 pairs white earbuds, acrylic, electronics, 16-channel sound
2 x 2 x 0,20 m.

Sectioning III, 2016
Sound and mixed-media installation
Acrylic, microphone, amplifier, speaker cone, electronics, sealant, silicon, 1-channel sound
Variable dimensions.

Courtesy ELLEPHANT (Montréal)

Adrienne Crossman

Footnotes to a Queer Art Practice, 2018
Mixed-media installation
Books, VHS tapes, 3D printed objects, laser etched Plexiglas, artist multiples
Variable dimensions.

Queer Still Life part 1, from the series Fear of a Queer Planet, 2016
Single-channel video, 1 min 30 s (loop).

Nadège Grebmeier-Forget

After Rendering on View (Betty Rowland meets Angela Aames), May 27, 2017.
This work includes: a multi-platform intervention presented as a selection of archival images and videos divided among CDCC’s various communication channels (website, press release, Instagram, catalogue, etc.); an image-based response to the guided discussion between the curators and the artists published in the catalogue; as well as a large-scale photograph installed on the Artscape Youngplace billboard on Shaw Street, outside of CDCC, and its “negative” or trace, in the same format, appearing in the gallery in the form of a pink-painted square on the wall facing the billboard.


Rendering on View (Betty Rowland meets Angela Aames) was a performance created by Nadège Grebmeier Forget as part of the installation Walls of Wind: The mirroring and rendering performed on May 27, 2017, and created in the context of the group exhibition I’ve Only Known My Own curated by Nicole Burisch and presented from April 21 to June 10, 2017, at OPTICA, Montréal.